Meer flexibiliteit?
Zijn dit de kosten van automatisering?
Tegenwoordig zijn robotisering en automatisering realiteit geworden op de werkvloer. Er zijn veel industriële en logistieke processen waarbij machines, zoals robots, worden geïmplementeerd die sneller en beter kunnen presteren dan menselijke werknemers. Dus is dit echt het geval? Wij denken dat het ervan afhangt!
Het hangt af van de context en hoe de innovatie wordt ingevoerd, zeker als we kijken naar de relatie en confrontatie met het personeel. In dit verband verklaarde een gerenommeerde expert als Paolo Crepet in een boek dat in 2018 werd gepubliceerd:
“Mensen zeggen dat er nieuwe vaardigheden en nieuwe taken ontstaan en zullen blijven ontstaan, maar we moeten proberen te begrijpen onder welke feitelijke omstandigheden dit zal gebeuren en wat het uiteindelijke evenwicht zal zijn tussen oude banen die verloren zijn gegaan en de nieuwe banen die zijn gecreëerd met de digitale revolutie ”.
Er is al gauw de angst om vervangen te worden door een machine, een robot, een algoritme en om je baan te verliezen. Onze schoonmaakbranche is zeker niet vrijgesteld van deze zorg. Denk maar aan de verhalen die de ronde doen over automatische vloerschrobbers die opzettelijk door werknemers worden gesaboteerd uit angst om vervangen te worden door nieuwe machines, waardoor hun baan in gevaar komt. Er zijn nog veel andere zorgen die werknemers hebben over de introductie van geautomatiseerde machines.
Welke zorgen ervaren werknemers?
Bijvoorbeeld de angst om niet goed te kunnen trainen. Echter ook het gebrek aan menselijk contact, door alleen met machines om te gaan. Tevens speelt mee dat robots het werk effectiever kunnen uitvoeren. Het is nutteloos om deze angsten weg te nemen door alleen eenvoudig de voordelen van innovatie en vooruitgang te prijzen. Daarbij werknemers te vertellen dat dit hen in staat zal stellen niet-repetitief werk en taken met toegevoegde waarde te doen. Natuurlijk klopt dit concept. Dat is waar innovatieve technologie om draait: de mens ontlasten en zijn rol faciliteren. Het punt is dat als een werknemer eenmaal is verlost van zijn monotone en repetitieve werk, er de voorwaarden moeten zijn. Dit is waaronder degene zijn/haar tijd constructief en naar tevredenheid kan gebruiken. Dit kan worden gedaan door ze toegang te geven tot voldoende economische middelen en, waarom niet, zelfs in activiteiten waar ze gepassioneerd over kunnen zijn.
Hoe dan verder?
De kern van de vraag is dus niet zozeer of de meest innovatieve technologie, zoals geautomatiseerde vloerschrobbers, al dan niet moet worden geïntroduceerd. Echter hoe kunnen deze robots worden geïntegreerd in de werkplek.
Bij Floorpul hebben we besloten om onderzoek te doen met ons R-Quartz-model. Dit om te zien wat onze operators vonden van het werken met de automatische schrobzuigmachine. Het was erg belangrijk om hun feedback te krijgen. Daarnaast ook om hen te betrekken bij onze voortdurende innovatie over hoe werknemers kunnen samenwerken met technologie. Hierbij geloven wij dat er geen compromissen kunnen worden gesloten. De resultaten van ons onderzoek waren zeer positief. De R-Quartz schrobmachine had nieuwe kansen gecreëerd. Ook, niet onbelangrijk, dat niemand zijn baan was kwijtgeraakt.
Verder werd de technici die deelnamen aan het onderzoek gevraagd om hun mening van 1 tot 5 te geven over verschillende aspecten van de machine. Verrassend genoeg werd de hoogste score gegeven voor de positieve interactie tussen werknemer en schrobzuigmachine. Er waren echter nog enkele zorgen met betrekking tot communicatie, veiligheid en leren omgaan.
Samenvattend, zal deze saga van het eeuwige dualisme tussen natuur en technologie doorgaan? Zoals alles zijn er twee kanten van dezelfde medaille. Daarom zal het aan de mens zijn om zijn balans te vinden tussen vooruitgang en welzijn. Wij geloven dat ze naast elkaar kunnen werken!
Laat je ons weten wat je denkt? Neem gerust vrijblijvend contact op via 0518 402247 of info@hdvandijk.nl